I Maavärinad
-Maavärinate teke, ohud. Vestlus: Maavärinakindlad ehitised. Mis mõjutab hoonete vastupidavust. Mõisted: Richteri skaala, magnituud.
-Maavärinasimulaatori ehitus. Katse erinevate võnketugevustega. Leia väikseim magnituud, millega hooned A,B,C pikali kukuvad.
Kohe läks hing kergemaks lastel, kui saime aru, et Eestis ei ole maavärinaid, kuna meie asukohas ei ole sellist ohtugi kaardi järgi. Mõiste magnituud on keeruline, kuid sõna pallid jääb väga kergesti meelde. Oldi väga õnnelikud, et vahepeal on lihtsalt jälle juhiste järgi ehitamine, mitte pildi järgi. Vahepeal on tore ka, kui on natuke lihtsam :). Maavärinasimulaatorist sai kohe laste keeles maavärinaaparaat või lihtsalt katse. Katsetasime erinevaid majatüüpe. Kui kaks neist kukkusid 3-6 kiirustega maha, siis üks ehitatud maja ei kukkunud isegi kiirusega 10 maha, kuid täheldasime, et ka see hoone väriseb sellele vaatamata. Päris huvitav oli laste endi meelest just see osa, kuidas majad hakkasid pikali kukkuma.
II Maavärinad
-Maavärinasimulaatori ehitus nig programmi koostamine.
-Ehita kõrgeim hoone, mis jääb 8/9/10 võnketugevusega püsti.
-Vibratsiooni nähtavaks muutmise katse. Riisiterad pinguletõmmatud toidukilel+marssimine.
Mida kõrgem hoone, seda kindlamalt see pikali ka kukkus. Kuid plusspunktid loova lähenemise eest, majad olid efektse välimusega, maavärinakindlad olid kahjuks vähesed. Paar hoonet olid madalad ja stabiilse struktuuriga. Ülesannet jälgiti sõna-sõnalt ja seetõttu tehti kohe selgeks madalate majade ehitajatele, et ülesanne oli ehitada kõrgeim maja, mis jääb püsti. Keegi ei tabanud ära, et kõrgeim võib olla ka madal maja, sest sellest kõrgem lihtsalt ei jää püsima. :)
III Tamm
-Vestlus: Mis juhtub jõgedega kui lumi hakkab sulama? Millistel aastaaegadel on üleujutused.
-Video Youtubeist: Soomaa.
-Vett reguleeriva tammiehitus ning töölepanek. Tammile aluse joonistamine.
Soomaa video tekitas vaimustust, nii äge oleks ju sõita oma maja ette paadiga. Tammiehitus oli lastele kerge tegevus, kuid ei oldud rahul programmis oleva paadiga, sest see oli liiga lihtne. Õhtul ehitati juurde kaubalaevu, puksiirlaevu ja muidki huvitavaid sõiduvahendeid/lisandusi. Ühele jõepildile ei mahtunud laevatee ära, seega seda veel pikendati, sinised vildikad said tõsiselt vatti.
IV Tamm
-Video WeDo 2,0 programmi sillaväravast.
-Teist tüüpi värava/tammi ehitus. Üks variantidest näidis 8b, teine variant omalooming.
-Väravate programmi loomine nii, et need aitavad paadil liigelda jões.
3 pildi järgi ehitades sai seekord takistuseks üks ülekannetest, just see koht, mis hakkab silda üles tõstma. Antud ülesandes õpetaja ei aidanud üheski keerulises kohas. Käidi vaatamas üksteise töid ja küsiti, kuidas nemad lahendasid olukorra. Peaaegu tunni lõpus mõtles üks poistest välja, kuidas saada mehhanism tööle ja seejärel õhtul panid kõik lapsed sillad kokku. Kaks last said inspiratsiooni ja lahendasid silla tõstmise hoopis oma loogikaga, mitte sellega, mis oli programmis antud. Järgmise päeva peale jäi küll sildade töölepanek, kuid kõik sillad said tööle. :)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar